Wednesday, 3 December 2008

Akhirnya berjaya..

sebenarnya aku tulis blog ni dah lambat.tapi sebab aku rasa gembira, aku assume aku tengah menulis pada hari kejadian.

Hari ni aku sangat gembira sebab akhirnya dapat ambil sampel untuk Sg. Lui. Sungai Lui terletak ke arah sg.gabai tapi sebenarnya sg.Gabai mengalir masuk ke sungai Lui. Kalau x silap,ada 3 anak sungai yang masuk ke dalam sungai Lui.sebab tu sungai tu cepat naik. Dia siap letak sistem amaran untuk banjir lagi..disebabkan bahagian hilir sungai Lui dalam,kaedah persampelan kitorang tak sesuai, so kena cari hulu sungai Lui baru boleh buat. Nak cari hulu tu bukan main susah lagi sebab kena masuk hutan.Masuk jalan yang sempit sampai la kitorang sampai ke perkampungan orang asli. Orang asli apa aku x sempat nak tanya. Yela..kali ni aku datang bukan dengan niat khidmat masyarakat atau apa2 yang berkaitan dengan kemanusiaan. Aku pernah jugak datang ke kg orang asli tapi sebelum ni untuk tujuan kemanusiaan.Entah betul ke tak istilah aku tuh...'humanity'..So,kat sini aku nak tunjuk sket la gambar yang aku sempat ambil masa aku pi sampling.



Sg.Lui selalu banjir,so kononnya dorang nak korek sungai bg lg dalam.cam x ada perubahan aku tengok kat kawasan sungai ni.



Baju oren tu En.Khairi sebagai pembantu kitorang. Aku memang terhutang budi kat dia sebab tanpa dia, aku memang x tahu nak handle kawasan aku. Gambar aku masa pi sampling dulu ak x dapat lagi. So,x boleh nak tunjuk betapa mencabar tempat aku tuh..kene naik bukit.



Kereta yang banyak berjasa walaupun sangat sakit bumper kalau naik kereta ni.



Aku sampai jer kat Kg.Orang Asli Paya Lebar, aku terus curi2 ambil gambar bunga kat halamn rumah dorang. Tapi selepas tu En.Khairi brainwash aku la..sebok buat kerja lain padahal sampling tak start lagi.









Sorry la...aku x sempat nak ambil gambar pada sudut yang cantik. lagipun aku bukan jurugambar profesional. Ni pun aku dah kene marah dah. Tapi buat muka tak bersalah sudah..







Ni stesen pertama kitorang. Aku tersalah label tuh...dah kena marah dah pun sebab salah label.



Botol BOD yang menyakitkan jiwa.







Jalan kecil dalam hutan..







Ni stesen yang terakhir. Kat stesen ni baru redup sikit. Aku pun x sangka kawasan persampelan kali ni panas. Habis hitam terbakar aku dibuatnya.



I love river... =)



Sampel2 benthos and air aku. =)



Masa dalam perjalanan balik ke rumah, aku nampak satu kedai servis kereta ni masa duk kat traffic light.kedai tu nama OSAKA TYRE SERVICES SDN. BHD. padahal aku rase aku duk kat kajang jer..=p


Hehew...so,sampai sini jer la aku tulis kali ni. Selain daripada penat, ni jer yang aku dapat tulis. =)

Terima kasih kerana sudi membaca.

4 comments:

A.i.m.i said...

weiii. byk gile gmba! tenet aku lambat gile. lmbt btol nak loading sume gmba. huhu.

miSs ShinOsuk3 said...

sorry2..
huhu....aku rs gambr 2 dha kecik saiz dia..
2 yg aku kompiden je tuh.,

bEt said...

best gile belajar sambil naik kereta...aku naik beskal jer...

miSs ShinOsuk3 said...

naik basikal sampai biler x sampai..
huhu...